GRATIS frakt over 890,-
Fast fraktpris 59,-
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

KUPPVARER - Inntil 80% rabatt

Sette rett pris

 

survival-bracelet

Prissette produkter - Strategi og tips

Hvordan prissetter du produktene du selger/lager? Dette er et spørsmål mange stiller seg og som vi skal forsøke å belyse her. Hva du tar for produktene dine er svært viktig og dreier seg ikke så mye om matematikk som mange tror. Det er mere snakk om å skape seg en inntekt av hva man lager og selger.
Generelt så ser jeg at enmanns foretak og små bedrifter, underpriser sine varer. Som om deres varer er mindre verdt en de som lages i byer og av større bedrifter. Ikke undervurder prisene på dine produkter, selv om du bare er en enmanns bedrift og ikke bor i sentrale strøk av landet. Og du har heller ikke store produksjons lokaler og State of the Art produksjonsutstyr. Ta betalt for arbeidsinnsatsen din!
 

Terminologi

Kostnader
Kostnader er en av de mest misforståtte begrepene innenfor salg. Uten å ta en seriøs gjennomgang av kostnader, kan livet bli svært tøft. 

De aktuelle kostnadene med å lage ett produkt vil inkludere: 

  • Material forbruk 
  • Lønn  
  • Skatter og avgifter 
  • Lys  
  • Varme  
  • Internett og telefon 
  • Markedsføring  
  • Frakt  
  • Osv 

Profitt
Profitt er det som er igjen etter at alle kostnader er betalt. Profitt = total verdi av alt salg - totale kostnader av alt salg. Om du arbeider alene, kan du kalle din lønn for profitt. Eller du kan inkludere den i dine kostnader og heller legge den til som profitt etter det.

Pris modeller
Kostnadene bestemmer – et dårlig alternativ
Utgangspunktet er hvilke kostnader som er indirekte og direkte knyttet til produktet eller tjenesten du selger, så må du legge til et påslag som skal dekke fortjenesten. 
Dette er en viktig øvelse å gjøre, for da vet du om prisen du tar, gir deg penger i kassen. Det er likevel slik at kunden bryr seg lite om hvilke kostnader som er forbundet med produksjonen, og det er stor risiko for at prisen blir for lav.
 
Konkurrentene bestemmer – et mulig alternativ
De fleste befinner seg i et konkurranseutsatt marked og må derfor ta hensyn til prisene som konkurrentene tar. Du bør likevel forsøke å finne noe ved ditt produkt, feks Paracord armbånd som gjør at det skiller seg ut fra mengden. Da kan du også ta en høyere pris. 

Kundene bestemmer – det beste alternativet
Ved å gjøre en markedsvurdering blant dine kunder og med en kundeundersøkelse kan du finne verdien av ditt produkt i markedet. Her kan du ikke gjette, du må gå grundig til verks. 
Spør kundene om de er villige til å betale for eksempel 35 kroner for en kopp kaffe som i dag koster 30 kroner. Sett prisen etter hva markedet forteller deg. 
 

Lavprisfellen
Når salget går tregt, kan det være greit å senke prisene på varene du selger. Men dette kan også være en felle. Så mye mer må du selge: Det kan være fristende å senke prisene for å tjene mer. I realiteten skjer det motsatte. Grunnen er at du må selge svært mye mer for å ta igjen det tapte. Se bare her: 

  Normalt Kutter 10% Kutter 20%
Pris til kunde 100 90 80
Pris inn 50 50 50
Dekningsbidrag 50 40 30
Må øke salget med 0% 25% 67%


Resultat:
Kutter du prisen 10 %, må du øke salget med 25 % for å tjene inn den lavere prisen. Kutter du 20 %, må salget øke med hele 67 %. Det sier seg selv at en slik salgsøkning er en knallhard utfordring for de fleste. 

Verktøy:
For å finne hvor mye du må selge for å skape deg en inntekt avhenger av mange ting, og er ikke så lett å regne seg frem til selv. Men ett godt verktøy til dette er https://timepriskalkulatoren.no som regner ut dette etter at du har lagt inn dine verdier. Bruk denne aktivt i din forretning og du vil fort finne frem til hva prisen bør bli på dine produkter for at det skal lønne seg. 


For å konkludere 
Dette er prismodeller som gir mening for meg. De virker alle sammen, du trenger bare å holde fast ved en og få det til å fungere. Så lenge du forstår de faktiske kostnadene, er det å sette pris på en vare ganske enkelt!. Når du setter prisene dine, husk også at prisene endres. Kostnadene endres. Ingenting er skrevet i stein. Men ved å ha et godt utarbeidet regneark, kan du enkelt tilpasse prisene når noe endres. 

Jeg håper denne artikkelen hjelper deg, og ønsker deg lykke til med å sette rett pris. 
Jostein Fagerlie
Artikkelforfatter eier og driver nettstedet www.paracord.no